About Me

My photo
Ipoh, Perak, Malaysia
I wish I was an octopus.
so I could hug 10 people at a time. ♥
MizanYusuf Mizan.Yusuf Mizan.Yusuf

Tuesday, April 21, 2009

pengajaran dari penampar

Ada seorang pemuda yang lama belajar di luar negeri kembali ke tanahair dengan angkuh dan sombong. Di dalam benak kepalanya telah lama tersimpan 3 pertanyaan yang dianggapnya tiada siapa yang boleh menjawab. Satu hari beliau bertemu seorang imam tua di kampungnya.

Pemuda : Pak imam apakah boleh menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?

Pak Imam : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan kamu!

Pemuda : Pak imam yakin? Profesor dan banyak orang pintar yang saya tanya tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Pak Imam : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya, insya'Allah.

Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan.

1.Kalau benar Tuhan itu ada, tunjukan kewujudan Tuhan kepada saya?
2.Apakah yang dinamakan TAKDIR?
3. Kalau syaitan diciptakan dari api, kenapa mereka dimasukkan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan, sebab mereka memiliki unsur yang sama.Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?

Dengan sepontan Pak Imam tersebut menampar pipi si Pemuda itu dengan amat kuat.

Pemuda (sambil menahan sakit) : Kenapa pak imam marah kepada saya?

Pak Imam : Saya tidak marah... Tamparan itu adalah jawapan saya untuk 3 pertanyaan yang awak tanyakan kepada saya.

Pemuda : Saya amat tidak faham...??

Pak Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit dan pedih...!!

Pak Imam : Jadi awak percaya bahwa sakit itu ada?

Pemuda : Ya....!

Pak Imam : Tunjukan pada saya wujudnya sakit itu atau macam mana rupanya?

Pemuda : Tak boleh pak imam...!!!

Pak Imam : Itulah jawapan kepada pertanyaan pertama awak, kita semua merasakan kewujudan Tuhan itu tanpa mampu melihat kewujudanNya.

Pak Imam : Adakah malam tadi awak bermimpi atau telah tahu saya akan menampar awak?

Pemuda : Tidak....!!?

Pak Imam : Apakah awak pernah terfikir akan menerima sebuah tamparan dari saya hari ini?

Pemuda : Tidak....!!!?

Pak Imam : Itulah yang dinamakan TAKDIR!

Pak Imam : Terbuat dari apakah tangan yang saya gunakan untuk menampar awak ini?

Pemuda : Kulit dan daging...!!!

Pak Imam : Terbuat dari apakah pipi awak itu...?

Pemuda : Kulit dan daging....!!!??

Pak Imam : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Sakit dan pedih....!!!?

Pak Imam : Itulah...! Walaupun Syaitan terbuat dari api dan Neraka terbuat dari api, Jika Tuhan berkehendak maka Neraka akan jadilah ia tempat yang menyakitkan untuk syaitan.... walaupun sama unsur asalnya...!!

12 comments:

aku ciken said...

padan muke,
patut bg penerajang jer!

kadokz.senpai said...

haha cikin..
ganaznye ekau.. ;p

Aku yG n3rd.. said...

pehh..pdan muke..
meh aku nk sepak sket..

kadokz.senpai said...

oitt cik nerd..
lgi kaso rupenye..
huhu..

sian kt dia..
dia cume nk tau..

~~ pika ~~ said...

finally he got the answers that he never dreamt before...
huhu

kadokz.senpai said...

huhu..
he deserved it.

aku ciken said...

tu la die..
baru belajar sikit
dah perasan bagus...
ape la.. ape la...
ishk ishk ishk....
memang patut dicampak dlm gaung...
bio die hidup dlm hutan,
sedar sikit mcm mana nk survive...
camne Allah bg beribu cara utk cari mknn....
Kalau Allah x kurniakan akal, mana nk datang kepandaian mcm cipan die tu...

Ishk....
Ni la yang terjadi......
Bile dah pandai sikit mulelah nk selidik.. bile x dpt jwpn mulela murtad... huhu
Example kes : Lina Joy << Lec aku ckp die mengkaji sgt AlQuran smpai x terkaji.. dn bile die nk jawapan.. dah x ada sumber (nabi) nk jawabkan.... ishk2.... p/s : ni fair comment jer (pasal lina joy)

Mongok!!!! hehe (emosi plak)

kadokz.senpai said...

wahh cik cikin.
anda buat sy terharu ;)

aku ciken said...

nape kadok (kedip2 mate)...
meh2 belanje aku kfc dua kilo..
hehe

kadokz.senpai said...

huhu..
anda mmg gilakn abc?

zahra_nurani87 said...

kisah yang sgt2 buat ku ase manusia mmg mudah lupa...lupa diri..kita mudah lupe?adeh..

kadokz.senpai said...

melayu mudah lupe.